Teamuitjes en nascholing

...zelfvertrouwen van leerkrachten vergroten...

Voor schoolteams en groepen studenten verzorg ik workshops en lezingen. Daarin integreer ik meestal een stukje (lokale) kunstgeschiedenis met beeldende vorming. Op christelijke scholen leg ik vaak ook verbanden met de Bijbel of de kerkgeschiedenis. Tijdens de workshops gebruik ik zoveel mogelijk materialen die op school aanwezig zijn. Door spullen te gebruiken die op school aanwezig zijn wordt het voor leerkrachten makkelijker om ze vervolgens ook te gebruiken in de klas. Mijn doel is dat het zelfvertrouwen van leerkrachten vergroot wordt. Door ze de juiste kennis en vaardigheden mee te geven wordt het leuker en makkelijker om cultuuronderwijs te geven.

Voorbeeld - Leven in Dordrecht tijdens de Dordtse synode

In een lezing van een half uur komen leerkrachten van alles te weten over het leven in Dordrecht en de synode van Dordrecht die in 1618-1619 plaatsvond. Deze synode was belangrijk voor de protestantse kerken. Daarna volgt er een schilderworkshop waarbij er aandacht is voor kleuren mengen. Er wordt een groepskunstwerk gemaakt dat geïnspireerd is op het stadsgezicht van Adriaan Willaert (collectie Dordrechts Museum). Duur: ca. 2 ½ uur.

Teken- en schildermaterialen voor kinderen. Foto: Barend de Jong Ook koekjes bakken kun je zien als creatief bezig zijn. Foto: Ineke de Jong
Als je aansluit bij de belevingswereld van kinderen, staan ze veel meer open voor nieuwe informatie die je aanbiedt. Beeld: Barend de Jong De zee met walvissen en haaien. Vetkrijttekening door een kind van 7 jaar. Beeld: Anna de Jong
De kinderen bouwen een huis van snoep dat er ook ‘mooi’ uit moet zien. Foto: Ineke de Jong Sommige kinderen leren de psalm voor school makkelijker als je eenvoudige plaatjes boven de tekst tekent. Beeld: Ineke de Jong