Ineke de Jong-den Hartog

Over Ineke

Na het behalen van mijn vwo-diploma (Gomarus Scholengemeenschap Gorinchem, 2000) vertrok ik naar de omgeving van Zwolle om te gaan studeren aan de lerarenopleiding Beeldende Vorming (hogeschool Windesheim). In deze studie was aan de ene kant veel aandacht voor ambachtelijke technieken. Aan de andere kant was ze sterk gericht op de abstracte, minimalistische kunst.

Het was heerlijk om dag in dag uit beeldend te mogen werken. Maar toch ging ik het studeren missen. Daarom ben ik in 2001 overgestapt naar de studie Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Mijn eerste college kreeg ik op het moment dat de Twin Towers in New York omvielen.

Magie van de Veluwezoom
Anton Mauve

Studie kunstgeschiedenis

Tijdens de studie kunstgeschiedenis krijg je een brede kunsthistorische basis op het gebied van de beeldende kunst en de architectuur. Vanaf het derde jaar ben ik me gaan specialiseren in de Nederlandse landschapschilderkunst van de negentiende eeuw. Ik ben afgestudeerd bij Saskia de Bodt. Zij verrichtte veel onderzoek naar kunstenaarskolonies in Nederland en betrok haar studenten volop bij dat onderzoek.

Voor het boek 'Magie van de Veluwezoom' schreef ik twee hoofdstukken. Een ervan ging over de invloed van kerklidmaatschap op de landschapsbeleving van kunstenaars. Ik studeerde af met een onderzoek naar de invloed van de doopsgezinde opvoeding van Anton Mauve: 'Anton Mauve. Het zoontje van de dominee.' Een bijdrage hierover verscheen in de tentoonstellingscatalogus over de kunstenaar. Het was geweldig om te grasduinen in museumdepots, bibliotheken, ellenlange archieven en oude privéverzamelingen. Van de kunstenaars in de negentiende eeuw is nog veel informatie bewaard gebleven. Op een gegeven moment lukt het je als het ware om door de ogen van de kunstenaar zelf te kijken. Dat is fantastisch.

Swaak

Werk bij Swaak Artistique

Naast mijn studie werkte ik bij Swaak in Utrecht, een winkel voor kunstenaarsbenodigdheden. Deze baan was belangrijk voor mij. In de studie kreeg ik vooral te horen over de beroemde, gevestigde kunst. Maar bij Swaak stond je met beide benen tussen de kunstenaars die dag in dag uit hun best doen om goed beeldend werk te maken. Als je beroemde, bijna feilloze kunstwerken ziet, lijkt het soms ‘een koud kunstje’. Maar juist als je mensen dagelijks ziet zoeken en ploeteren zie je hoe bijzonder het is om daadwerkelijk interessante kunst te maken.

Stadsmuseum IJsselstein
Handboek voor kunst in de kerk

Freelance kunsthistoricus

Vanaf 2006 werk ik als freelance kunsthistoricus. Ik deed veel werk in opdracht van Museum IJsselstein. Zoals het maken van tentoonstellingen over hedendaagse landschapskunstenaars, het boerenleven in de Lopikerwaard en de middeleeuwse stad IJsselstein.

Daarnaast deed ik veel opdrachten voor het Reformatorisch Dagblad. Juist de combinatie van het maken van tentoonstellingen en het schrijven over tentoonstellingen van anderen, leverde vele leermomenten op. Ik ontdekte hoe leuk ik het vind om wetenschappelijke informatie te vertalen naar een breed publiek.

In de loop van de jaren heb ik heel wat artikelen geschreven en rondleidingen en lezingen gegeven. Ik schreef onder andere twee teksten voor het Handboek voor kunst in de kerk, een artikel over de portretten van Calvijn voor het tijdschrift Oudvaders en een blog over Een lamp voor mijn voet van Liesbeth Labeur voor stichting Artway.

Wees een gids
Leren Weten Werken Saskia de Bodt

Kinderen en kunst

In het kader van het 70-jarig bestaan van hogeschool De Driestar in Gouda startte ik in 2012 met een onderzoek naar de geschiedenis van het beeldende onderwijs op de Pabo. Dit project stond onder leiding van historicus John Exalto. Het hoofdstuk van 87 pagina's, dat ik schreef in samenwerking met dr. Jan Veldman, is opgenomen in het boek Wees een gids!.

Vanaf die tijd heb ik me steeds meer gericht op kinderen en kunst. Twee lagere scholen heb ik ingericht met het werk dat leerlingen zelf maakten. Dit geeft een win-win-situatie. Het gebouw krijgt een mooie, verzorgde uitstraling en het werk van kinderen krijgt daadwerkelijk een duurzame plek in school. Daarnaast coördineerde ik een projectweek, een themadag over kunst en muziek en verzorgde ik allerlei gastlessen.

In mei 2018 verschijnt bij uitgeverij De Banier mijn boek Een mier op je bord. Kinderen leren wat mooi is.Voor de afscheidsbundel van Saskia de Bodt 'Leren, weten en werken' schreef ik een artikel over het kinderkunstboek 'Mesdag en zijn vrienden'. Dit artikel kun je hier downloaden.

Voor aanvullende informatie kun je mijn LinkedIn-pagina bezoeken.